Boeing Airpower Teaming System. Bezzałogowy boeing bojowy

Boeing pokazał na salonie lotniczym IAI w Avalon (Australia) prototyp bezzałogowego myśliwca odrzutowego opracowanego w Australii, który będzie mógł towarzyszyć w walce powietrznej typowym maszynom z załogami, ale będzie znacznie tańszy

Aktualizacja: 02.03.2019 08:10 Publikacja: 02.03.2019 07:04

Foto: materiały prasowe

Amerykański producent ma zamiar sprzedawać ten wielozadaniowy samolot o długości kadłuba 11,6 metrów i zasięgu 2 tys. mil morskich (3704 km) klientom na całym świecie dostosowując go do ich wymogów i życzeń — podał Reuter.

Czytaj także: Boeing: Pół-ludzie, pół-roboty przy produkcji B787

To pierwszy od II wojny światowej prototyp samolotu bojowego z Australii i największa inwestycja Boeinga poza Stanami w bezzałogowe systemy latające, ale Amerykanie nie ujawnili jej wysokości. Rząd Australii przeznaczył 40 mln AUD na ten program ze względu na ogromne możliwości eksportowe — powiedział dziennikarzom minister obrony Christopher Pyne.

Od czterech do sześciu nowych samolotów o nazwie Boeing Airpower Teaming System (ATS) będzie mogło towarzyszyć myśliwcom F/A-18E/F Super Hornet — poinformował Shane Arnott z ośrodka badawczego i pracy nad prototypami Boeinga Phantom Works Int'l. — Taki dodatkowy komponent i większe zdolności bezzałogowe pozwolą na wyższy stopień ryzyka. Lepiej, by jeden z nich został trafiony, a nie maszyna z załogą — stwierdził.

Oprócz zadań jako myśliwca bojowego nowa maszyna Boeinga może uczestniczyć w wojnie elektronicznej, w misjach wywiadowczych, nadzoru i rozpoznania obok innych samolotów, takich jak P-8 Poseidon i E-7 Wedgetail — stwierdziła wiceprezydent i szefowa działu Systemów Autonomicznych Boeinga, Kristin Robertson. — Pod względem operacyjnym jest on bardzo elastyczny, modułowy, wielozadaniowy. A co do ceny, to jego zdolności bojowe są ułamkiem dotychczasowych — dodała. Nie chciała powiedzieć niczego więcej, wyjaśniła tylko, że cena będzie zależeć od konfiguracji wybranej przez poszczególnych klientów.

Odrzutowiec jest napędzany pochodną silnika cywilnego, korzysta z typowych lotnisk do startu i lądowania, może być dostosowany do działań lotniskowca na morzu — poinformowała.

Pierwszy lot jest przewidziany w 2020 r., Boeing i rząd Australii pracują na egzemplarzem pokazowym, który utoruje drogę pełnej produkcji. Boeing ATS będzie produkowany w Australii, ale linie produkcyjne będzie można uruchamiać w innych krajach zależnie od sprzedaży — poinformował dyrektor Arnott. — Pewnie za kilka lat doczekamy się eksportu, podobnie jak za kilka lat używania go w Australii. Ma to być tańsza maszyna, tarcza dla droższych, chroniąca naszych żołnierzy będących na pokładzie Poseidona, Wedgetaila czy F-35A — powiedział minister Pyne.

Instytut Mitchella Badań Lotniczych uznał w 2018 r., że Air Force powinna zbadać możliwość korzystania z par samolotów bez- i załogowych w zwiększaniu swej floty i uzupełniać nimi ograniczoną liczbę „doskonałych, kosztownych, ale niesłychanie skutecznych maszyn" w rodzaju F-35.

Amerykański producent ma zamiar sprzedawać ten wielozadaniowy samolot o długości kadłuba 11,6 metrów i zasięgu 2 tys. mil morskich (3704 km) klientom na całym świecie dostosowując go do ich wymogów i życzeń — podał Reuter.

Czytaj także: Boeing: Pół-ludzie, pół-roboty przy produkcji B787

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił